ANALISIS KEMANTAPAN JALAN METODE IRI MENGGUNAKAN APLIKASI ROADBUMP PRO & QGIS PADA JALAN DESA TANJUNG LUBUK – DESA PULAU GEMANTUNG ULU KABUPATEN OKI
DOI:
https://doi.org/10.52333/lateral.v2i2.892Keywords:
IRI, Roadbump pro app, QGIS validation, Road damageAbstract
On the Tanjung Lubuk Road to Pulau Gemantung Ulu Village, it is a road that connects the OKI Regency and OKU Regency roads which are very important access for the smooth running of the economy. Therefore, it is necessary to pay attention to the infrastructure of the connecting traffic road, in order to create better economic, social, cultural and educational growth. The method in this study uses road stability analysis with the IRI method and the Roadbump pro application which is applied to the Tanjung Lubuk village road - Pulau Gemantung Ulu Village, Tanjung Lubuk District, Ogan Komering Ilir Regency with three types of vehicles, namely sedans, SUVs, pick-ups. Furthermore, the data obtained is validated using the QGIS application to be more accurate. The results of the study show a comparison between the types of Kijang Innova SUV vehicles in 2016, Cary Sedans in 2005 and Hilux Pick-Ups in 2014. The comparison of years and types of vehicles greatly affects the IRI value in the Roadbump Pro Application. The results of the digitization of road stability mapping using the QGIS Application taken from the IRI value results on the Roadbump pro Application on the 6 km Tanjung Lubuk District Road section have been accurate and appropriate where there are 3 criteria, namely green indicates good road conditions, yellow indicates moderate road conditions and red indicates damaged road conditions.
References
Direktorat Jenderal Bina Marga. 1992. Standar Perencanaan Geometrik untuk Jalan Perkotaan. Jakarta.
Peraturan Menteri Pekerjaan Umum Republik Indonesia No. 13/PRT/M/2011 tentang jalan.
SNI 03-6967-2003 Jalan merupakan suatu prasarana perhubungan darat dalam bentuk apapun
UU No. 34 Tahun 2006 tentang jalan.
UU nomor 38/2024, klasifikasi jalan umum di indonesia yang terbagi berdasarkan sistem, fungsi, status dan kelas.
UU RI nomor 38 tahun 2004 tentang jalan (Pasal 7), Sistem jaringan Jalan terdiri dari sistem jaringan Jalan primer dan sistem jaringan Jalan sekunder.
UU RI nomor 38 tahun 2004 tentang jalan, jalan umum menurut fungsinya terbagi atas Jalan Arteri, Jalan kolektor, Jalan lokal dan Jalan lingkungan.
UU RI nomor 38 tahun 2004 tentang jalan. Jalan umum menurut statusnya terbagi atas jalan nasional, jalan provinsi, Jalan Kabupaten, jalan kota dan jalan desa
Akhirini, A., & Umari, Z. F. (2023). Identification of Risk Factors for The Implementation Stage of Toll Road Construction in Public-private Cooperation Using the BOT (Build Operate Transfer) System. Journal Of Civil Engineering Building And Transportation, 7(1), 146-150.
Febriyadi., dkk (2023). Analisis Penerapan Sistem Infromasi Pemeliharaan Jalan Berbasis Web.
Gillespi, T. D. (1992). Everything You Always Wanted To Know About The IRI, But Were Afraid To Ask. Road Profile User Gr. Meet.
Jimmyanto, H., Firda, A., Al Faritzie, H., Fuad, I. S., Misdalena, F., & Lubis, L. R. (2024). STUDI LITERATURE REVIEW PERKEMBANGAN PENELITIAN ASPAL PORUS (TAHUN 2017–2021). Jurnal Teknik Sipil LATERAL, 2(1), 38-47.
Krishna, Y. B., & Jimmyanto, H. (2023). Predicting Stiffness Asphalt Natural Rubber Latex Modulus Value Using Multiple Linear Regression Analysis. Journal Of Civil Engineering Building And Transportation, 7(2), 293-300.
Maulina, Febriyanti. (2007). Evaluasi Kinerja Jaringan Jalan Kabupaten di Wilayah Kabupaten Serang. Tesis.
Muslikah, S., & Yuliana, I. (2022). Analisis Kemantapan Jalan Kayuagung-Pedamaran Timur dengan Metode IRI Menggunakan Aplikasi RoadBump Pro. Cantilever: Jurnal Penelitian dan Kajian Bidang Teknik Sipil, 11(2), 93-100.
Nugraha, M.I. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Smartphone Roadbump Pro sebagai Alat Untuk Penentuan Nilai International Roughness Index (IRI) sebagai Kinerja Fungsional Jalan, Institut Teknologi Nasional, 2021.
Nugraha (2021). Penggunaan aplikasi Roadbump Pro dapat memudahkan peneliti yang akses menggunakan alat pengujian yang digunakan untuk mengetahui kondisi permukaan jalan.
Pembuain, A., Sigit, P,. & Latif, B.P. (2018). Evaluasi Kemantapan Permukaan Jalan Berdasarkan International Roughness Index Pada 14 Ruas Jalan di Kota.
Sa'dillah, M., Pandulu, G. D., & Basri, M. H. (2024). ANALISIS KERUSAKAN JALAN BERDASARKAN METODE IRI (INTERNATIONAL ROUGHNEES INDEX) DAN PCI (PAVEMENT CONDITION INDEX). Jurnal Ilmiah MITSU (Media Informasi Teknik Sipil Universitas Wiraraja), 12(2), 31-40.
Setiawan, A., Pradani, N. and Masoso, F.C. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Smartphone Untuk Mengukur Kemantapan Permukaan Jalan Berdasarkan International Roughness Index, Jurnal Transportasi, 2020.
Yunus, A., Said, L. B., & Alifuddin, A. (2022). Analisis penentuan penanganan jalan nasional metode international roughness index (IRI) dan pavement condition index (PCI): Studi kasus: ruas jalan Kalukku-Bts Kota Mamuju. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(1), 10-21.