ANALISIS PERBANDINGAN RENCANA ANGGARAN BIAYA DENGAN RENCANA ANGGARAN PELAKSANAAN (STUDI KASUS: PEMBANGUNAN RUMAH SUBSIDI PRITA RESIDENCE 2)
DOI:
https://doi.org/10.52333/lateral.v3i1.595Keywords:
Permen PUPR 2023 method, Real cost method, Differentiate ComparisonAbstract
The development of the construction industry in Indonesia is progressing rapidly, as evidenced by the increasing number of buildings, bridges, roads, and other structures built to meet the needs of the community. In 2022, the population of Banyuasin reached 839,401 people, with 89.23% owning their own homes, 1.81% renting, 7.00% living rent-free, and the remaining 1.96% falling into other categories. The Permen PUPR 2023 method is a cost calculation approach that includes components such as labor, materials, and equipment to determine unit prices for specific types of work. Meanwhile, the real method involves calculating coefficients based on manual calculations of the quantities of materials and wages used, adjusted to the specific work being carried out. The aim of this research is to determine the total cost values calculated using both methods—Permen PUPR 2023 and the real method—and to compare the differences between these total costs in the construction of the Prita Residence 2 subsidized housing project. Cost estimation was conducted based on the building volume calculated from the project drawings. Based on data processing, the Permen PUPR 2023 method resulted in a cost of Rp. 137,874,758, while the real method yielded a cost of Rp. 97,316,225, with a percentage difference of 29.41%.
References
BPS Banyuasin. (2022) Persentase Rumah Tangga Menurut Status Kepemilikan Bangunan Tempat Tinggal Yang Di Tempat.
Republik Indonesia. Peraturan Mneteri Keuangan (PMK) Nomor 60 Tahun 2023 tentang Batasan Rumah Umum, Pondok Boro, Asrama Mahasiswa dan Pelajar, serta Rumah Pekerja yang Dibebaskan dari Pengenaan Pajak Pertambahan Nilai. Kenaikan harga jual rumah umum tapak telah mempertimbangkan adanya kenaikan bahan bangunan dan lahan, serta keterjangkauan masyarakat berpenghasilan rendah.
Republik Indonesia. Undang – Undang Nomor 1 Tahun 2011 tentang Perumahan dan Kawasan Permukiman Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2011 Nomor 7, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 3886. Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia. Jakarta.
Ervianto, (2002) Fungsi-Fungsi Dasar Manajemen Proyek, Mengelola Sumber Daya dalam Manajemen Proyek.
Asiyanto. (2005) Construction Project Cost Managemen, Pradya Paramita, Jakarta.
H Bachtiar, Ibrahim. (2001) Rencana Dan Estimate Real Of Cost, PT. Bumi Aksara, Jakarta.
Mukomoko, J.A. (2003). Dasar Penyusunan Anggaran Biaya Bangunan. Jakarta.
H Bachtiar, Ibrahim. (2008) Rencana Dan Estimate Real Of Cost, PT. Bumi Aksara, Jakarta.
Republik Indonesia. Peraturan Menteri Pekerjaan Umum Dan Perumahan Rakyat (PUPR) Nomor 8 Tahun 2023 tentang pedoman penyusunan perkiraan biaya pekerjaan konstruksi bidang pekerjaan umum dan perumahan masyarakat.
Sihite, O. E., Mutia, E., & Firdasari, F. (2024). Perbandingan antara RAB dengan RAP pada Proyek Pembangunan Aula Serbaguna SMP Negeri 11 Langsa. Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil, 8(2), 289-296.
SOPACOA, F. (2020). Perbandingan Rencana Anggaran Biaya Dengan Metode SNI Dan Rencana ANggaran Pelaksanaan Kontraktor Pada Pembangunan Pengganti Bangunan Di Yonif 611/AWL Kompi Senapan A Dan C Di Samarinda Seberang. KURVA MAHASISWA, 11(2), 33-42.
Hermansyah, D., Firda, A., & Umari, Z. F. (2018). ANALISIS PERBANDINGAN ESTIMASI BIAYA DENGAN METODE SNI DAN KONTRAKTOR (Studi Kasus Pekerjaan Aspal di Proyek Pembangunan Jembatan Air Genting Desa Pumu Kecamatan Tanjung Sakti). DESIMINASI TEKNOLOGI, 95.
Nurcholid S, S., Eko, H., S. (2014) Materi Ajar Anggaran Biaya.